خواص گرده گل | گرده گل برای پروستات | گرده گل برای مو و ناخن | سفیدانه

گرده گل با برخورداری از خواص مُغذی و شگفت انگیزش، توانسته خود را به بیماری‌ها و نواقص بیشماری مرتبط کند. همانطور که در ادامه خواهید خواند مزایای گرده گل واقعا سرسام‌آور است. خستگی آدرنال، آلرژی، سلامت حیوانات، ضد پیری، آنتی اکسیدان، ورزشکاران، اوتیسم، تحلیل استخوان‌ها، کلسترول، انرژی، ضد پیری، باروری، رنگ مو، رشد مو، سر درد، بی‌حالی(رخوت)، افزایش طول عمر، سلامت کبد، سلامت ناخن‌ها، ورزش‌های روزانه، تیروئید، مکمل غذایی، کمبود ویتامین، کاهش وزن، گرده گل و پروستات .

همه چیز در مورد گرده گل

1- خواص گرده گل در افزایش طول عمر

در مطالعات اخیر محققان نشان دادند که موش‌ها در شرایط مناسب وقتی فقط با آب و دانه‌های گرده گل تغذیه شدند به مدت 365 روز زنده ماندند. در مطالعه مشابهی موش‌های صحرایی نیز تنها با خوردن گرده گل به مدت 12 هفته، دقیقا به اندازه سایر موش‌ها که تغذیه عادی داشتند رشد کردند.

بنابراین محققان برای تعیین مدت زمان زنده ماندن موش‌ها (بیشتر از 365 روز) آنها را تنها با آب و گرده گل تغذیه کردند. یافته‌ها نشان داد موش‌های تحت کنترل بطور میانگین 477 روز زنده می‌مانند و 100% آنها مشکل کلیوی پیدا می‌کنند که امری عادی برای این نژاد از موش‌ها بود.

در مقابل، همان نژاد از موش‌ها که با گرده گل تغذیه شدند تا روز 600 ام نیز سلامت کامل داشتند و خیلی جالب است که هیچ نشانی از مشکلات کلیوی در مقایسه با موش‌های کنترل شده دیده نشد.

محققان نتیجه گرفتند که حتما گرده گل چیزی نهفته دارد که منجر به افزایش طول عمر حیوانات می‌شود و ما نمی‌دانیم آن چیست.

 

2- خواص گرده گل در محافظت از کبد و درمان آن

گرده گل حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است که خواص بسیاری دارد. هدف از این مطالعه بررسی نقش گرده گل در حفاظت از کبد در مقابل آسیب‌های مواد سمی به نام تتراکلرید است. تتراکلرید ماده‌ای بسیار سمی برای کبد و کلیه انسان است.

خیلی بعید است که در معرض تتراکلرید قرار بگیرید چرا که در حال حاضر استفاده از این ماده در محصولات تجاری ممنوع شده است اما در قرن بیستم بطور گسترده‌ای در خشک شویی‌ها، حلال‌ها (solvent)، سردکُن‌ها و لامپ‌های لاوا (lava lamps) مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از آن در سموم آفت کُشی نیز استفاده شد.

هدف از این مطالعه این نیست که نقش گرده گل در مقابل ماده‌ای که احتمال برخورد با آن را ندارید به شما نشان دهد بلکه هدفش این است به نقش احتمالی گرده گل در مقابله با بسیاری از مواد سمیِ موجود در طبیعت که به سلامت کبد شما آسیب می‌زند اشاره کند.

اگر گرده گل قادر است از کبد شما در مقابل سمی به خطرناکی تتراکلرید حفاظت کند احتمالا می‌تواند نقش مشابهی در مقابل بسیاری از مواد سمی دیگر داشته باشد.

مطالعه خواص گرده گل روی موش‌ها

مطالعه روی موش‌های صحرایی در هفت گروه انجام شد. دو غلظت مختلف از گرده گل (200 و 400 mg/kg/day) از راه دهان داده شد و گروه دیگر بعد از اینکه به تتراکلرید آلوده شدند به مدت 7 روز با سیلیبین (50/mg/kg/day) تغذیه شدند. سیلیبین با نام خارشتر شناخته می‌شود که گیاهی دارویی برای سلامت کبد است. اگر به فروشگاه‌های محصولات ارگانیک مراجعه کنید مطمئن می‌شوید که از این داروی گیاهی در بسیاری از محصولات مرتبط با کبد استفاده شده است.

محققان دریافتند که هر دو گروهی که با خارشتر و گرده گل تغذیه شده‌اند، آسیب‌های ناشی از سم تتراکلرید را معکوس کردند. اگرچه خارشتر بطور قابل توجهی منجر به کاهش وزن و مرگ و میر ناشی از اسهال شد. اما گروهی که با گرده گل تغذیه شدند نه کاهش وزن و نه مرگ و میر را تجربه نکردند.

این نتایج شگفت انگیز به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان در گرده گل است که شامل فنول، فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها، بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهاست. این نتایج برای شما چه معنایی دارد؟ مقدار گرده گلی که در این مطالعه به موش‌های گروه 200 میلی گرمی خورانده شد معادل 30 گرم روزانه برای انسان است. 30 گرم نیز معادل 3 قاشق غذاخوری دانه‌های گرده گل در روز است که برای انسان مقدار معقولی جهت دستیابی به سلامت کبد است. تحقیق کامل را می‌توانید در مجله Evidence Based Comlementary & Alternative Medicine سال 2013 بخوانید.

3- گرده گل سرشار از پروتئین و مواد معدنی

گرده گل جایگزین مولتی ویتامین
گرده گل جایگزین مولتی ویتامین

گرده گل از گوشت (که فقط17 تا 22%پروتئین دارد)، ماهی، تخم مرغ و پنیر هم پروتئین بیشتری دارد. 35 تا 50 گرم گرده گل در روز می‌تواند تمام نیازهای پروتئینی یک مرد را پوشش دهد.

گرده گل حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است؛ از جمله آنهایی که ترکیب ناپذیر هستند. گرده گل با برخورداری از این اسیدهای آمینه علمکرد غده تیروئید که به دلیل شرایط بد زندگی امروزی دچار اختلال شده است را بهبود می‌بخشد.

به لطف غِنای اسیدهای آمینه، گرده گل نقش مثبتی در رفع خستگی ذهنی و فیزیکی دارد. پروتئین‌ها، مواد معدنی (کلسیم و فسفر) و ویتامین‌های موجود در آن به رشد کودکان کمک می‌کند. برخی از اسیدهای آمینه تسریع کننده رشد هستند. مانند آرژینین، پرولین، سیستین، سریین و تیروزین.

به دلیل مُغذی بودنش، گرده گل می‌تواند اشتها را تحریک و به وزن گیری کمک کند. همچنین به بیمارانی که مدت زیادی در بستر بیماری سپری کرده‌اند نیروی تازه می‌بخشد. بنابراین برای بیماران، مخصوصا آنهایی که در دوره نقاهت به سر می‌برند، سالمندان، افراد دارای سوء تغذیه و رفع خستگی مزمن بسیار مناسب است.

گرده گل برای ورزشکاران و به همان اندازه برای زنان باردار مزیت دارد. گرده گل با به حرکت در آوردن عضلات رحم به انقباضات زمان زایمان کمک می‌کند.

گرده گل وزن گیری را تنظیم می‌کند و به افراد دیابتی، بسیار چاق و حتی کسانی که از کاهش وزن غیر عادی رنج می‌کشند توصیه شده است.

ماده معدنی سلنیوم که در گرده گل وجود دارد روند پیر شدن سلول‌ها را کُند می‌کند.

آرژینین موجود در گرده گل از ناتوانی و کم‌توانی جنسی و عقیم شدن جلوگیری می‌کند. گرده گل عملکرد پروستات را بهبود می‌بخشد. گرده گل حاوی بسیاری از اسیدهای نوکلئیک در کروموزوم‌هاست که برای بازسازی سلولی و بنابراین کاهش ریسک‌های ژنتیکی اهمیت دارد. 

4- خواص گرده گل در گردش خون و سلامت قلب

ماده‌ موجود در گرده گل به نام روتین، عملکرد قلب، عروق و مخصوصا مویرگ‌ها را تقویت می‌کند. گردش خون را تسهیل، ریتم قلب را متعادل، خون‌ریزی عروقی و شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش و از التهاب سیاهرگ جلوگیری می‌کند.

انبساط‌های شدید شریانات را کاهش می‌دهد و با تصلب شراین مقابله می‌کند. با کاهش کلسترول و نسبت تری‌گلیسیرید با آترواسکلروز مغزی مبارزه می‌کند.

همچنین میزان گلبول‌های قرمز خون را پایدار نگه می‌دارد و بنابراین نقش ضد تهوع دارد.

گرده گل نسبت گلبول‌های سفید و قرمز خون را در صورت کمبود، افزایش می‌دهد. ماده لیزین به بازسازی گلبول‌های قرمز کمک و هیستیدین شکل گیری هموگلوبین را تسهیل می‌کند.

روتین، سیستم گردش خون برای مثال در مویرگ‌ها را تقویت می‌کند. که این امر بر انبساط قلب تاثیر می‌گذارد و از خون‌ریزی جلوگیری می‌کند. فلاونوئیدها و چربی‌های اشباع نشده‌ای که در گرده گل وجود دارند گردش خون را بهبود می‌بخشد و از تصلب شراین جلوگیری می‌کند.

کلسترول، اسیدهای چرب، تری گلیسیریدها، لیپو پروتئین‌ها و آلبومین را در خون کاهش می‌دهد.

سلامت مغز و روح و روان به لطف وجود اسیدهای آمینه فراوان، گرده گل ارتباط خاصی با مغز دارد. گرده گل حافظه و قدرت تمرکز را تحریک می‌کند. آزمایش‌های روانشناسی نشان می‌دهد که مصرف این ماده به کاهش خطاها و افزایشی محسوس در نیروی عضلانی و در نتیجه منجر به افزایش قابل توجهی در حواس شده است. از سالمندان گرفته تا آمادگی بچه مدرسه‌ای‌ها در امتحانات، توصیه می‌شود از گرده گل استفاده کنند.گرده گل تاثیرات منفی استرس، عصبانیت، حسادت و رشک را کاهش می‌دهد. حال خوش را به شما هدیه می‌دهد. به عنوان خوراکی ضد استرس، افسردگی، کج خلقی، بی خوابی، سردرد و سرگیجه توصیه می‌شود.

تجربه تامِ 50 ساله را در مورد مصرف و بهره‌مندی از خواص گرده گل بخوانید:

«من مصرف گرده گل را 3 ماه و نیم پیش شروع کردم. در کمال تعجب متوجه نشدم که چطور به افسردگی من کمک کرد. من دیگر افسرده نیستم و افکار منفی به سختی در من راه می‌یابند. قبل از مصرف گرده گل هیچ وقت نمی‌توانستم افکار مثبتی داشته باشم. هیچ وقت چنین احساسی را تجربه نکرده بودم. همیشه از افکار منفی رنج برده‌ام. در حال حاضر هر روز که از خواب بیدار می‌شوم انرژی بیشتری دارم. من عاشق زندگی هستم. من 50 سال دارم و هیچ وقت تصور نمی‌کردم بتوانم چنین حسی را تجربه کنم».

5- خواص گرده گل برای پوست و ناخن‌ها

گرده گل برای مو و ناخن
گرده گل برای مو و ناخن

گرده گل برای پوست‌های خشک، نازک و آسیب دیده موثر است و با آکنه و اگزما مقابله می‌کند. به رشد سالمِ موهای شما کمک و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ناخن‌های شکننده را تقویت و به کیفیت بینایی کمک می‌کند. تمام این فواید قطعا به دلیل غِنای گرده گل از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سولفور، آهن، زینک، ویتامین‌های A، B3، B8، روتین و اسیدهای آمینه‌ای مانند تریپتوفان، سیستین و تیروسین است.

تجربه Grace S را در خصوص خواص گرده گل در حفظ سلامت مو و ناخن‌هایش بخوانید:

«من فقط می‌خوام بگم که هر آنچه در مورد تاثیر گرده گل در سلامت ناخن‌ها گفته شده درسته. نه تنها به ناخن‌هام کمک کرده (که الان خیلی مستحکم و زیباتر شدند، چون گرده گل مستقیما با سلامت ناخن‌ها در ارتباطه) بلکه تفاوت خیلی بزرگی در موهایم ایجاد کرده. زمانی که گرده گل نمی‌خورم ناخن‌هایم بسیار شکننده و نازک می‌شوند. و زمانی که دوباره مصرف گرده گل را شروع می‌کنم سلامت کامل ناخن‌هایم برمی‌گردد. این موضوع در مورد موهایم نیز مصداق دارد. موهای من ضخیم‌تر و پرطراوت‌تر می‌شود».

6- خواص گرده گل در درمان پروستات

مشکلات پروستات 30% مردان 50 تا 60 سال، 60% مردان 60 تا 70 سال و 100% مردان بالای 70 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.گرده گل نقش درمانی بسیار موثری بر بسیاری از مسائل مربوط به پروستات دارد: هیپرتروفی خوش خیم، پروستاتیت و سرطان پروستات.مردان 50 ساله می‌توانند با مصرف روزانه 25 تا 30 گرم (گرده تازه) یا 30 تا 40 گرم (گرده خشک) در دوره درمانی و برای حفظ روند، 15 گرم در روز استفاده نمایند.

گرده گل برای ورزشکاران

ده‌ها داستان از ورزشکاران معروف نقل شده است که از مزایای گرده گل بطور سیستماتیک استفاده کرده‌اند. گزارش شده است که محمد علی، قهرمان جهان در ورزش بوکس سنگین بطور منظم از گرده گل استفاده می‌کرده است.

مربی یکی از موفق‌ترین تیم‌های فنلاندی در المپیک سال 1972، به نام انتی لنانکی (Antii Lananaki) اظهار داشت که تقریبا تمام ورزشکاران تیمش از مکمل غذایی گرده گل استفاده کرده‌اند. همچنین از طرف او نقل شده است که «مطالعات ما نشان می‌دهد که گرده گل بطور قابل توجهی بدون اینکه عوارض جانبی بجا بگذارد عملکرد تیم را بهبود بخشیده است.»

خواص گرده گل برای ورزشکاران:

یافتن مطالعات معتبر در مورد گرده گل و کارایی‌اش برای انسان دشوار است. به دلایلی هنوز تحقیقات زیادی در این خصوص انجام نگرفته است. اما چندین مطالعه خوب در مورد نقش عسل طبیعی در بازسازی ماهیچه‌ و تقویت استقامت انجام شده است.

یکی از این مطالعات نشان داده است که گرده گل مدت زمان ریکاوری بعد از تمرینات سنگین را کوتاه می‌کند. همچنین مدت زمان ریکاوری، ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد. به دوندگان هر دو خوراکی گرده گل و دارونما (پلاسیبو) داده و از آنها خواسته شد با حداکثر شتاب بدوند. دوندگانی که از گرده گل مصرف کرده بودند عملکرد بسیار بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند.

تنها دو مطالعه دیگر در مورد گرده گل و تاثیر آن بر عملکرد انسان پیدا کردیم. که این دو مقاله نیز موضوع را بدون نتیجه‌گیری به اتمام رسانده بودند.

وب‌سایت‌های زیادی به زبان‌های مختلف خواهید یافت که به نقش گرده گل در افزایش 50 درصدی قدرت بدنی یا تبدیل شدن‌تان به سوپر استار اشاره می‌کنند. با اینکه ما معتقدیم گرده گل غذای کامل و شگفت آوری است باید اذعان کنیم که از خواندن این ادعاها عصبانی می‌شویم. هیچ چیزی جز پشتکار و استعداد نمی‌تواند شما را تبدیل به سوپر استار کند. حتی استروئید آنابولیک* هم نمی‌تواند قدرت شما را 50 درصد افزایش دهد.

گرده گل قطعا ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و خواص گیاهان دارویی فراوانی را به شما هدیه می‌دهد. کاملا منطقی است که هر چه بیشتر احساس سلامتی داشته باشید، استرس بیشتری را می‌توانید مدیریت کنید و در ورزش مورد علاقه‌تان سریع‌تر رشد خواهید کرد. منطق دیگری هم وجود دارد که هر چه سالم‌تر باشید کمتر مریض می‌شوید. در نتیجه زمان‌های تمرین را به دلیل مریضی از دست نمی‌دهید و حجم بیشتری از تمرینات را انجام خواهید داد.

مقدار پروتئین موجود در گرده گل

ورزشکار سالم بودن بهتر از ورزشکار بودن است. گرده گل به سلامت شما کمک می‌کند. اگر مریض یا آسیب دیده باشید نمی‌توانید به تمرینات ادامه دهید. علاوه بر آن این حقیقت وجود دارد که اسیدهای آمینه موجود به ورزشکاران کمک می‌کند تا در تمرینات دشوار ریکاوری داشته باشند.

گرده گل 25% پروتئین دارد. همچنین سطح بالایی آنتی اکسیدان دارد. می‌دانیم که آنتی اکسیدان‌ها از اکسید شدن عضلات در تمرینات سنگین جلوگیری می‌کند. آیا درست است که گرده گل به ریکاوری سرعت می‌بخشد؟

همچنین می‌دانیم که ورزشکاران مقادیر زیادی از مواد معدنی خود را از راه عرق کردن از دست می‌دهند. جایگزین کردن این مواد معدنی مخصوصا کلیدی‌ترین‌شان مانند منیزیم الکترولیت، پتاسیم و سدیم در طول و پس از تمرین از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. هر دو ماده منیزیم و پتاسیم در مقادیر مشخصی گرده گل وجود دارند.

پاورقی:

* دارونما (چیزی ظاهراً شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) و جراحی‌های دروغین است. در روند استفاده از شبه داروها، یک قرص بدون اثر به بیمار داده می‌شود و به او گفته می‌شود که با خوردن این قرص حالش بهبود می‌یابد. البته بیمار نباید بفهمد که این قرص، قرص بی‌اثر است و شما در حال اجرای یک روند شبه‌دارویی بر روی وی هستید.

* دسته‌ای از استروئید آندروژن که شامل آندروژن‌های طبیعی مانند تستوسترون و همچنین مواد صنعتی که از نظر ساختار و عملکرد مشابه تستوسترون عمل می‌کنند، هستند. این مواد موجب افزایش حجم پروتئن در داخل سلول، مخصوصا سلولهای عضلات اسکلتی می‌شوند. استروئید آنابولیک معمولاً درجات مختلفی از اثرات آندروژنیک و مردانگی را ایجاد می‌کند که شامل افزایش ویژگی‌های جنسی مردانه و همچنین رشد تارهای صوتی و رشد مو بر روی بدن می‌شود.

درمان آلرژی با گرده گل
گرده گل برای آلرژی حیوانات
راهنمای عسل درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up